Musikalische Innovation im Deutschunterricht
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja wybranej części utworu – refren / zwrotka
2. Tłumaczenie tytułu , wybranej części tekstu muzyka , zwrotów,
słowa klucze istotne dla treści
3. Opis obrazu - czynności, osoby, przedmioty
4. Opis tematyki utworu – w j. polskim
5. Zapis tekstu
6. Linki do materiałów źródłowych youtube.
7. Utrwalenie opanowanego słownictwa
Stunde 1
Auf welchem Gebiet lernen wir etwas Neues ?W jakiej dziedzinie uczymy się czegoś nowego?
POLITIK ? MODE ? GESCHICHTE ? SPORT ? INFORMATIK ? MUSIK !
Lista utworów : 1. Dawid Podsiadło "Ja ciebie też"
2. Scorpions " Wind of change " "Wiatr zmiany"
3. " Das Lieblingsfach "
4. The Beatles " Imagine"
DIE SKORPIONE: "WIND DES WANDELS" (1990) https://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ
Die Scorpions waren eine deutsche Rock-Metal-Band, die in Hannover in den 1960s gegründet wurde. Sie wurden in den 1980s, insbesondere in Europa und den Vereinigten Staaten, weit verbreitet und kommerziell erfolgreich.
In 1990 wurden die Scorpions veröffentlicht Wind der Veränderung, eine Power-Ballade, die feiert Lautstärke, die Fall der Berliner Mauer und die Welle des politischen Liberalismus, die in den späten 1980s durch Europa fegte.
Wind der Veränderung wurde eine inoffizielle Hymne für das Ende des Kalten Krieges. Es lag europaweit an der Spitze der Single-Charts und endete als einer der meistverkauften Songs aller Zeiten. Das Musikvideo mit Filmmaterial aus dem Kalten Krieg ist eines der meistgesehenen Songs auf Youtube und hat mehr als 355 Millionen Aufrufe.
TOP 10
https://www.dw.com/pl/top-10-niemieckich-kapel-rockowych-sprawdź-ile-znasz/g-18636038
https://prezi.com/4c5fdqznnbfj/znane-niemieckie-zespoy-muzyczne-i-artysci/
https://www.last.fm/pl/tag/german+pop/artists
Opis innowacji pedagogicznej
"Musikalische Inspirationen im Deutschunterricht. "-
"Muzyczne inspiracje na lekcji języka niemieckiego "
Innowacja metodyczna w dziedzinie dydaktyki dotycząca doskonalenia metod nauczania usprawniająca proces nauczania – uczenia się.
Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa nr 5 Czechowice - Dziedzice
Przedmiot : język niemiecki w klasach
8
Termin realizacji innowacji: listopad
2021 r. – czerwiec 2022 r.
Zakres klas i organizacja realizacji :
klasa 8c i 8d 2 x w miesiącu w ramach lekcji
10 zajęć ( 10-15 minut)
Innowacja jest
planowana marzec – czerwiec 2022 w klasie 8a
Wstęp i
uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji: Nauka języków obcych jest skuteczna i atrakcyjna, gdy nawiązuje do
zainteresowań i przeżyć uczniów. Muzyka jest obecna w życiu nastolatków na co
dzień. Słuchają muzyki, interpretują teksty, wyrażają się poprzez muzykę. Wprowadzając
tego typu urozmaicenie do zajęć,
wychodząc poza ramy tradycyjnej lekcji podręcznikowej przyswajanie
słownictwa, gramatyki i wiedzy krajoznawczej staje się przyjemniejsze
i bardziej przekonywujące.
Utwory muzyczne
zawierają różnorodne elementy powtórzeń zdań, zwrotów, pojedynczych
słów, które są bardzo przydatne właśnie w nauce języków. Uczniowie przyswajają
język
w naturalny sposób, a równoczesne
oddziaływanie wielu bodźców jak dźwięk, słowa i obraz
zwiększa ich zaangażowanie i motywację, co ma pozytywny wpływ na szybkość
przyswajania języka. Indywidualny dobór utworów przez uczniów, słuchanie i
wspólne tłumaczenie, omawianie utworów muzycznych na lekcji i towarzyszących im
obrazów to również ważny
element integrujący zespół .
Celowym jest
wprowadzenie innowacji w klasach 8 , które drugi rok będą kontynuowały naukę
j.
niemieckiego. Bazując na umiejętnościach z pierwszego roku nauki uczniowie sami będą mogli sprawdzić stopień zrozumienia tekstów i to w jakim stopniu
wykorzystali pierwszy rok pracy z językiem. Poczucie sukcesu będzie mobilizować
do dalszej pracy, a ewentualne
braki w słownictwie mają szanse być uzupełnione.
Cel ogólny:
Osłuchanie się z
naturalnym brzmieniem języka niemieckiego
Poszerzenie wiedzy o niemieckich zespołach muzycznych
Kształtowanie postawy otwartości oraz tolerancji kulturowej
Wdrażanie do
podejmowania samodzielnych działań w celu zdobywania wiedzy
i umiejętności.
wiedza:
• uczeń poszerza słownictwo,
• zna nazwy czołowych niemieckich zespołów, tytuły piosenek, nazwy wydarzeń muzycznych w Niemczech
• wie, jak nazwać
czynności, osoby, miejsca, przedmioty, instrumenty muzyczne
w języku niemieckim
• zna aktualne
ciekawostki ze świata muzyki krajów europejskich
umiejętności:
• uczeń reaguje
na polecenia nauczyciela,
• rozumie wybrane
fragmenty tekstów prezentowane z zasobów Internetu
• tworzy krótkie wypowiedzi ustne dotyczące przedstawionych utworów muzycznych
,
• nazywa
przedmioty, osoby i czynności przedstawione w materiałach filmowych,
• czyta teksty
piosenek w języku niemieckim i ćwiczy wymowę,
• uczeń doskonali
sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w języku niemieckim,
• uczeń
wykorzystuje technologię komputerową, Internet przy realizacji zadań programu,
• uczeń
przygotowuje się do kontynuowania nauki języka niemieckiego w przyszłości
kompetencje personalne i społeczne:
• uczeń angażuje
się w zadania
• współpracuje w
grupie,
• jest otwarty na
komunikację, muzykowanie, śpiewanie
• rozwija swoją kreatywność
• odkrywa swoje
zainteresowania
• kształtuje w
sobie postawy tolerancji wobec otaczającego go świata, jest otwarty
na
inne kultury
• interesuje się
nauką języków obcych, inną kulturą, rozwija zainteresowania krajoznawcze,
Techniki na rozwijanie czterech sprawności
językowych:
• słuchanie
piosenek, wypowiedzi o muzyce
• odpowiadanie na
pytania do usłyszanego tekstu,
• uzupełnianie
brakujących informacji w usłyszanym tekście,
• powtarzanie za
nauczycielem: w grupie i indywidualnie,
• opisywanie
przedmiotów lub czynności przedstawionych
w autentycznych
niemieckojęzycznych materiałach
filmowych
• recytacje fragmentów tekstów piosenek
• prowadzenie
krótkich dialogów o muzyce, wykonawcach
• odgrywanie ról
• odpowiadanie na
pytania,
• odgrywanie
scenek w formie dialogu,
• wykorzystanie , wykonanie plakatu o tematyce
muzycznej, mapy mentalnej
Treści: Tematy zajęć nawiązują do zagadnień znanych uczniowi i dotyczących jego zainteresowań i są zgodne z wymaganiami podstawy programowej dla języka obcego, nauczanego jako drugiego od klasy VII szkoły podstawowej :
- Hobby
- Wygląd
osoby
- Ubiór
- Kolory
- Cechy charakteru
- Ulubione utwory muzyczne Top 5
- Top 10
niemieckich zespołów Tokio
Hotel, Rammstein, Scorpions
- Prowadzenie wywiadu
- Wyrażanie opinii
- Kultura krajów UE
Przebieg zajęć:
1.
Prezentacja wybranej części utworu – refren / zwrotka
2.
tłumaczenie tytułu , wybranej części
tekstu muzyka , zwrotów,
słowa
klucze istotne dla treści
3.
Opis obrazu - czynności, osoby,
przedmioty
4. Opis
tematyki utworu – w j. polskim
5.
Zapis tekstu
6.
Linki do materiałów źródłowych youtube.
7. Utrwalenie
opanowanego słownictwa
Materiały autentyczne
Filmy youtube.com
https://deutschmusikblog.de
„ Anregungen für die
Didaktisierung von Liedern und Musikvideos im Bereich "Deutsch als
Fremdsprache"
https://www.youtube.com/watch?v=AQRtlMUcbpY występ w Lizbonie Lizbhttps://www.dw.com/pl/top-10-niemieckich-kapel-rockowych-sprawdź-ile-znasz/g-18636038
https://www.youtube.com/watch?v=oa9zKuRO0Zo koncert ŁÓDŹ
https://www.youtube.com/watch?v=6PpEgL_O8ts
Spodziewane efekty:
W wyniku
realizacji innowacji zakłada się, że uczniowie posiadają następującą wiedzą i umiejętności:
• rozumieją i
potrafią ustnie przedstawić opracowane teksty utworów, nawiązują kontakt,
i udzielają oraz zdobywają informacje,
wyrażają w prosty sposób opinie, uczucia
• potrafią
zastosować różne umiejętności językowe w praktyce: czytają poznane teksty,
opisują w prosty sposób zespoły muzyczne
• potrafią
pracować indywidualnie, w parach, w grupie
• potrafią korzystać z różnych źródeł informacji,
• mają świadomość istnienia różnych kultur,
języków i narodowości,
• są tolerancyjni
Ewaluacja:
W czasie trwania
innowacji ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:
obserwację
udziału uczniów w zajęciach, ich zaangażowania w pracę, stopnia
zainteresowania, sposobie wykonywania poleceń,
analizę ustnych wypowiedzi uczestników zajęć, udział w zadaniach
konkursowych. Celem ewaluacji będzie monitorowanie stopnia przyswojenia
słownictwa, nabywania nowych umiejętności, umiejętności komunikowania
się z użyciem nowo poznanych słówek.
Wprowadzenie innowacji na lekcjach języka niemieckiego ma zachęcić uczniów do pracy z językiem, utwierdzić w praktycznym wykorzystaniu języka w życiu codziennym, zniwelować uprzedzenia wobec innych kultur, umożliwić poprawę osiągnięć poprzez praktyczny sposób uzyskania ocen z aktywności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.