Innowacje

Musikalische Innovation im Deutschunterricht 

Przebieg zajęć: 

                          1. Prezentacja wybranej części utworu – refren / zwrotka

                          2. Tłumaczenie  tytułu , wybranej części tekstu muzyka , zwrotów,
                              słowa klucze istotne dla treści

                          3. Opis obrazu -  czynności,  osoby,  przedmioty

                          4. Opis tematyki utworu – w j. polskim

                          5. Zapis tekstu

                          6. Linki do materiałów źródłowych youtube.

                          7. Utrwalenie opanowanego słownictwa

Stunde  1 

Auf welchem Gebiet lernen wir etwas Neues ?W jakiej dziedzinie uczymy się czegoś nowego?

POLITIK ?     MODE ?    GESCHICHTE ?      SPORT ?    INFORMATIK  ?    MUSIK !

Lista utworów :  1. Dawid Podsiadło   "Ja ciebie też"
                             2. Scorpions  " Wind of change "   "Wiatr  zmiany"
                             3. "  Das Lieblingsfach "
                             4. The Beatles  " Imagine" 

DIE SKORPIONE: "WIND DES WANDELS" (1990)   https://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ

                      https://www.youtube.com/watch?v=8FMpIiDo-Ic

Die Scorpions waren eine deutsche Rock-Metal-Band, die in Hannover in den 1960s gegründet wurde. Sie wurden in den 1980s, insbesondere in Europa und den Vereinigten Staaten, weit verbreitet und kommerziell erfolgreich.

In 1990 wurden die Scorpions veröffentlicht Wind der Veränderung, eine Power-Ballade, die feiert Lautstärke, die Fall der Berliner Mauer und die Welle des politischen Liberalismus, die in den späten 1980s durch Europa fegte.

Wind der Veränderung wurde eine inoffizielle Hymne für das Ende des Kalten Krieges. Es lag europaweit an der Spitze der Single-Charts und endete als einer der meistverkauften Songs aller Zeiten. Das Musikvideo mit Filmmaterial aus dem Kalten Krieg ist eines der meistgesehenen Songs auf Youtube und hat mehr als 355 Millionen Aufrufe.


TOP 10   
https://www.dw.com/pl/top-10-niemieckich-kapel-rockowych-sprawdź-ile-znasz/g-18636038

https://prezi.com/4c5fdqznnbfj/znane-niemieckie-zespoy-muzyczne-i-artysci/

https://www.last.fm/pl/tag/german+pop/artists


Opis innowacji pedagogicznej "Musikalische Inspirationen im Deutschunterricht. "-
                                                       "Muzyczne inspiracje na lekcji języka niemieckiego "

Innowacja metodyczna w dziedzinie dydaktyki dotycząca doskonalenia metod nauczania usprawniająca proces nauczania – uczenia się.

Miejsce realizacji innowacji:  Szkoła Podstawowa nr 5  Czechowice - Dziedzice 

Przedmiot :  język niemiecki w klasach 8  
Termin realizacji innowacji:  listopad  2021 r. – czerwiec  2022 r.  

                                                    
Zakres klas i organizacja realizacji :  klasa 8c i  8d  2 x w miesiącu w ramach lekcji
                                                           10 zajęć  ( 10-15 minut)

Innowacja jest planowana marzec – czerwiec 2022 w klasie 8a

Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji: Nauka języków obcych jest skuteczna i atrakcyjna, gdy nawiązuje do zainteresowań i przeżyć uczniów. Muzyka jest obecna w życiu nastolatków na co dzień. Słuchają muzyki, interpretują teksty, wyrażają się poprzez muzykę. Wprowadzając tego typu urozmaicenie do zajęć,  wychodząc poza ramy tradycyjnej lekcji podręcznikowej przyswajanie słownictwa, gramatyki i wiedzy krajoznawczej staje się przyjemniejsze
 i bardziej przekonywujące.

Utwory muzyczne zawierają różnorodne elementy powtórzeń zdań, zwrotów, pojedynczych
słów, które są bardzo przydatne właśnie w nauce języków. Uczniowie przyswajają język
w naturalny sposób, a  równoczesne oddziaływanie wielu bodźców jak dźwięk, słowa i obraz
zwiększa ich zaangażowanie i motywację, co ma pozytywny wpływ na szybkość przyswajania języka. Indywidualny dobór utworów przez uczniów, słuchanie i wspólne tłumaczenie, omawianie utworów muzycznych na lekcji i towarzyszących im obrazów to również ważny element integrujący zespół .   

 Celowym jest wprowadzenie innowacji w klasach 8 , które drugi rok będą kontynuowały naukę  
j. niemieckiego. Bazując na umiejętnościach z pierwszego roku nauki uczniowie sami będą mogli sprawdzić stopień zrozumienia tekstów i to w jakim stopniu wykorzystali pierwszy rok pracy z językiem. Poczucie sukcesu będzie mobilizować do dalszej pracy, a ewentualne braki w słownictwie mają szanse być uzupełnione.    

 Cele innowacji :

Cel ogólny:
Osłuchanie się z naturalnym brzmieniem języka niemieckiego
Poszerzenie wiedzy o niemieckich zespołach muzycznych
Kształtowanie postawy otwartości oraz tolerancji kulturowej

Wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobywania wiedzy
i umiejętności.

 Cele szczegółowe w kategoriach:

wiedza:
• uczeń poszerza słownictwo,

• zna nazwy czołowych niemieckich zespołów, tytuły piosenek, nazwy wydarzeń   muzycznych w Niemczech  

• wie, jak nazwać czynności, osoby, miejsca, przedmioty, instrumenty muzyczne
   w języku niemieckim

• zna aktualne ciekawostki ze świata muzyki krajów europejskich

umiejętności:

• uczeń reaguje na polecenia nauczyciela,

• rozumie wybrane fragmenty tekstów prezentowane z zasobów Internetu
• tworzy krótkie wypowiedzi ustne dotyczące przedstawionych utworów muzycznych ,

• nazywa przedmioty, osoby i czynności przedstawione w materiałach filmowych,

• czyta teksty piosenek w języku niemieckim i ćwiczy wymowę,

• uczeń doskonali sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w języku niemieckim,

• uczeń wykorzystuje technologię komputerową, Internet przy realizacji zadań programu,

• uczeń przygotowuje się do kontynuowania nauki języka niemieckiego w przyszłości

 

kompetencje personalne i społeczne:

• uczeń angażuje się w zadania

• współpracuje w grupie,

• jest otwarty na komunikację, muzykowanie, śpiewanie
• rozwija swoją kreatywność

• odkrywa swoje zainteresowania

• kształtuje w sobie postawy tolerancji wobec otaczającego go świata, jest otwarty
   na  inne kultury

• interesuje się nauką języków obcych, inną kulturą, rozwija zainteresowania krajoznawcze,

 

Techniki na rozwijanie czterech sprawności językowych:

• słuchanie piosenek, wypowiedzi o muzyce

• odpowiadanie na pytania do usłyszanego tekstu,

• uzupełnianie brakujących informacji w usłyszanym tekście,

• powtarzanie za nauczycielem: w grupie i indywidualnie,

• opisywanie przedmiotów lub czynności przedstawionych  w autentycznych   
   niemieckojęzycznych materiałach filmowych
• recytacje fragmentów tekstów piosenek 

• prowadzenie krótkich dialogów o muzyce, wykonawcach

• odgrywanie ról

• odpowiadanie na pytania,

• odgrywanie scenek w formie dialogu,

 • wykorzystanie , wykonanie plakatu o tematyce muzycznej, mapy mentalnej

 Treści: Tematy zajęć nawiązują do zagadnień znanych uczniowi i dotyczących jego zainteresowań i  są zgodne z wymaganiami podstawy programowej dla języka obcego, nauczanego jako drugiego od klasy VII szkoły podstawowej :

  1. Hobby 
  2. Wygląd osoby 
  3.  Ubiór
  4.  Kolory
  5.  Cechy charakteru
  6.  Ulubione utwory muzyczne  Top 5
  7.  Top 10  niemieckich zespołów  Tokio Hotel, Rammstein, Scorpions 
  8.  Prowadzenie wywiadu
  9.  Wyrażanie opinii 
  10.  Kultura krajów UE

 

Przebieg zajęć: 

                          1. Prezentacja wybranej części utworu – refren / zwrotka

                          2. tłumaczenie  tytułu , wybranej części tekstu muzyka , zwrotów,
                              słowa klucze istotne dla treści

                          3. Opis obrazu -  czynności,  osoby,  przedmioty

                          4. Opis tematyki utworu – w j. polskim

                          5. Zapis tekstu

                          6. Linki do materiałów źródłowych youtube.

                          7. Utrwalenie opanowanego słownictwa

Materiały autentyczne

Filmy youtube.com

https://deutschmusikblog.de

„ Anregungen für die Didaktisierung von Liedern und Musikvideos im Bereich "Deutsch als Fremdsprache"

https://www.youtube.com/watch?v=AQRtlMUcbpY  występ w Lizbonie Lizbhttps://www.dw.com/pl/top-10-niemieckich-kapel-rockowych-sprawdź-ile-znasz/g-18636038

https://www.youtube.com/watch?v=oa9zKuRO0Zo  koncert ŁÓDŹ

https://www.youtube.com/watch?v=6PpEgL_O8ts

 

Spodziewane efekty:

W wyniku realizacji innowacji zakłada się, że uczniowie posiadają  następującą wiedzą  i umiejętności:

• rozumieją i potrafią ustnie przedstawić opracowane teksty utworów, nawiązują kontakt,  
  i udzielają oraz zdobywają informacje, wyrażają w prosty sposób opinie, uczucia 

• potrafią zastosować różne umiejętności językowe w praktyce: czytają  poznane teksty,

  opisują w prosty sposób zespoły muzyczne

• potrafią pracować indywidualnie, w parach, w grupie 

• potrafią korzystać z różnych źródeł informacji,

•  mają świadomość istnienia różnych kultur, języków i narodowości,

• są tolerancyjni

 

Ewaluacja:

W czasie trwania innowacji ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:

obserwację udziału uczniów w zajęciach, ich zaangażowania w pracę, stopnia zainteresowania, sposobie wykonywania poleceń,  analizę ustnych wypowiedzi uczestników zajęć, udział w zadaniach konkursowych. Celem ewaluacji będzie monitorowanie stopnia przyswojenia słownictwa, nabywania nowych umiejętności, umiejętności komunikowania
się z użyciem nowo poznanych słówek.

Wprowadzenie innowacji na lekcjach języka niemieckiego ma zachęcić uczniów do pracy z językiem, utwierdzić w praktycznym wykorzystaniu języka w życiu codziennym, zniwelować uprzedzenia wobec innych kultur, umożliwić  poprawę osiągnięć poprzez praktyczny sposób uzyskania ocen z aktywności.

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Pokaz mody SOMMER MODESCHAU !

13.06.  KLASA 7a  uczestniczyła w letnim pokazie mody. Podsumował on pierwszy rok pracy z językiem niemieckim i jednocześnie utrwalił w prak...